سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماشین های کلاسیک
 
قالب وبلاگ

 

در دهه 70 در کنار مدل های مختلف خودرو که از سرتاسر دنیا راهی ایران می شدند، خودروهای امریکایی جایگاه ویژه ای داشتند. موتورهای پر حجم، فضای داخلی راحت و بزرگ در کنار شاسی های مستحکم، خودروهای امریکایی را به مدل های مناسب بازار ایران تبدیل کرده بود. در میام مدل های مختلف وارداتی از دوج (Dodge) تا فورد (Ford) و از AMC تا شورولت و کادیلاک تعدادی علاوه بر عرضه به صورت وارداتی، در داخل کشور هم مونتاژ می شدند که در زمان خود به مدل های لوکس بازار تبدیل شده بودند.

در میان مدل های به نمایش درآمده در نمایشگاه نیز دو دستگاه از این مدل ها حضور داشتن که هرچند به دلیل چهره آشنا، چندان از سوی بازدید کنندگان مورد توجه قرار نگرفتند اما در نوع خود نمونه هایی جذاب بودند.

 

کادیلاک سویل (کادیلاک ایران)

 

در میان برندهای جنرال موتورز(Brands of General Motors)، کادیلاک حکم رولزرویس امریکایی ها را دارد و همواره نماد خودروهای لوکس امریکا بوده و هست. کادیلاک برای حفظ این موفقیت و تأکید بر امریکایی بودن برند خود، تا چندی پیش که بر حسب نیاز  بازار و فشارهای مالی ناچار شد تولید در آلمان را آغاز کند، تنها یک بار در خارج از امریکا خودرویی با برند کادیلاک را مونتاژ کرده بود که این اتفاق در کشورمان رخ داد.

شرکت جنرال موتورز ایران (که بعها پایه شرکت پارس خودرو را تشکیل داد) در 19 اسفند سال 1352 با حضور جنرال موتورز و سرمایه گذاری در شرکت جیپ ایران شکل گرفت و این شرکت تازه تأسیس به سرعت محصولات رده های مختلف جنرال موتورز را روانه ایران کرد که از آن جمله می توان شورولت ایران و شورولت نوا را نام برد، اما در سال 56 این شرکت رو به برند کادیلاک آورد و کادیلاک سویل را به عنوان یکی از بالاترین مدل های کادیلاک روانه بازار ایران کرد.

این کادیلاک به موتور هشت سیلندر خورجینی 350 (5/7 لیتری) مجهز بود که با کمک انژکتورهای ساخت بوش سوخت رسانی می شد. این موتور که از محصولات برند اولدزموبیل(Olds Mobile) برای کادیلاک در نظر گرفته شده بود 183 اسب بخار قدرت داشت که می توانست این مدل بزرگ را به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت برساند.

طول 5/2 متری این مدل فضای کافی را برای راننده و سرنشین جلو و عقب فراهم می کرد، ضمن آنکه محیط داخلی آن در زمان خود از امکاناتی چون چراغ مطالعه ودریچه تهویه  مجزای سرنشینان عقب بهره می برد. تولید این مدل در ایران با انقلاب اسلامی همراه شد و به دنبال آن با تغییر نام و مدیریت شرکت جنرال موتورز ایران، تولید آن متوقف شد تا با تولید کلی 2653 دستگاه، به نمونه ای به یادماندنی برای بازار ایران تبدیل شود. مدل به نمایش در آمده در نمایشگاه به رنگ سفید و به گفته مسؤولین سایپا، جزء نخستین مدل های تولیدی در پارس خودرو بود که همین امر آن را به نمونه ای ایده آل برای کلکسیونرها تبدیل خواهد کرد. طرح ظاهری آن هنوز بعد از گذشت 30 سال زیباست و شکوه دوران اوج جنرال موتورز در ایران را تداعی می کند. طرح چهارچراغ جلو به همراه بدنه ای با خطوط تیز، لاستیک های بزرگ و سقف چرمی، به خوبی ابهت یک کادیلاک را تداعی می کند و همین خصوصیات است که نمونه های سالم آن را برای خریداران پا به سن گذاشته جذاب کرده است.


[ شنبه 92/7/20 ] [ 1:33 عصر ] [ عباس غلامی ] [ نظر ]
<      1   2      
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 19596